Header image

LITERATÚRA:

  1. Vystihnite úlohu kľúčových osobností slovenskej kultúry a literatúry v dejinnom priereze, zhodnoťte prínos troch  autorov Staroveká literatúra  v jej  orientálnej i antickej podobe.
  2. Dokumentujte znaky antickej literatúry.
  3. Prínos  Konštantína a Metoda a ich žiakov pre rozvoj našej národnej kultúry a literatúry. Dokumentujte znaky stredovekej literatúry.
  4. Priblížte drámu ako literárny druh, dramatické žánre a klasickú kompozíciu dramatického diela. Aplikujte teoretické vedomosti o antickej  a renesančnej dráme.
  5. Baroková literatúra. Dokumentujte znaky barokovej  literatúry.
  6. Národnobuditeľský  program   slovenských osvietencov  ,  princípy 2.generácie slovenského národného  obrodenia, klasicistov.
  7. Súvislosti   vzniku     romantizmu, Svetový romantizmus – predstavte troch autorov svetovej romantickej literatúry.
  8. Ciele štúrovskej generácie. Život a tvorba 3 predstaviteľov obdobia. Slovenská romantická literatúra.
  9. Obrazy ľudu a prírody  v diele A. Sládkoviča  a P.O. Hviezdoslava.
  10. Porovnajte romantizmus a realizmus ako zobrazovacie metódy. Priblížte tvorbu 3  predstaviteľov európskeho realizmu 19. storočia podľa vlastného výberu
  11. Porovnajte obrazy postáv z dedinského života v prózach M. Kukučína, J. G. Tajovského a B. Slančíkovej - Timravy.
  12. Vznik a činnosť Matice slovenskej. Prelínanie romantizmu a realizmu v tvorbe  dvoch autorov matičného obdobia.
  13. Zemianstvo v tvorbe 3 slovenských spisovateľov 19. storočia podľa  vlastného výberu.
  14. Charakterizujte román ako literárny útvar, priblížte románovú tvorbu v priereze literárno - historických období v slovenskej.
  15. Historické námety v slovenskej literatúre jednotlivých období. Priblížte tvorbu 3 autorov.
  16. 1. svetová vojna v dielach 3 svetových autorov.
  17. Umelecké spracovanie témy 1. svetovej vojny v 3  dielach slovenských autorov.
  18. Význam dramatickej tvorby a divadelníctva pri formovaní národného cítenia a morálky v období 19. a 20. storočia v slovenskej literatúre. Priblížte tvorbu 3 autorov.
  19. Podmienky vzniku lyrizačných tendencií v slovenskej próze medzi dvoma svetovými  vojnami, vymenujte tri znaky prózy naturizmu a priblížte 3 diela dielo tejto prózy.
  20. Charakterizujte rôznosť umeleckých smerov v slovenskej medzivojnovej poézii, vysvetlite pojmy  nadrealizmus, katolícka moderna, symbolizmus, vitalizmus a priblížte tvorbu 3 autorov .
  21. Vysvetlite pojmy literárna moderna, literárna avantgarda, charakterizujte symbolizmus ako literárny smer.
  22. Priblížte 3 osobnosti svetového a slovenského symbolizmu. Charakterizujte etapy slovenskej poézie po roku 1945. Vysvetlite pojmy schematizmus, regionalizmus, poppoézia v tvorbe autorov podľa vlastného výberu. Urobte ideovo - estetický rozbor.
  23. Uveďte príklady troch autorov v slovenskej literatúre, ktorí uplatnili humor a satiru na kritiku   spoločnosti v rôznych historických obdobiach (J princíp a kritický cieľ autora.
  24. Etapy slovenskej prózy po 1945. Priblížte tvorbu 3 autorov . Porovnajte umelecké spracovanie 2.svetovej vojny a SNP v tvorbe 3 slovenských spisovateľov generácie po 1945.
  25. Slovenská dráma roku 1945. Vysvetlite pojmy: profesionálne divadlo, filmová scenáristika, autorské divadlo. Charakterizujte tvorbu 3  predstaviteľov.
  26. Moderné umelecké smery v súčasnej svetovej literatúre. Priblížte tvorbu troch spisovateľov podľa vlastného výberu.
  27. Žánrová a tematická pestrosť medzivojnovej svetovej prózy od tradičných postupov k modernosti : stratená generácia, sociálno-kritický realizmus, expresionizmus, existencializmus, vedecko - fantastické postupy. Priraďte tri pojmy k 5 autorom podľa vlastného výberu.
  28. Porovnajte umelecké spracovanie témy 2. svetovej vojny v tvorbe troch spisovateľov európskej a  americkej literatúry (J.Heller, V. Styron, A. Moravia, A. Seghersová, M.Šolochov, A. Solženicyn, E.M.Remarque). Na vybranom texte dokumentujte umelecké spracovanie témy.
  29. Znaky ľudovej slovesnosti, porovnajte ju s umelou literatúrou. Charakterizujte aspoň tri útvary ľudovej slovesnosti a priraďte ich k literárnym druhom. Uveďte príklady vplyvu ľudovej slovesnosti na tvorbu našich spisovateľov.

SLOVENSKÝ JAZYK:

  • Na základe teoretických vedomostí o delení viet posúďte nadpisy  textov ukážok.        
  • Určte tri vety z ukážky z hľadiska obsahu a urobte vetný rozbor.
  • Výrazne prečítajte časť zvoleného textu a následne identifikujte tri pravidlá spisovnej  výslovnosti, ktoré uplatňujete.
  • Uveďte, ako sa delia v slovenčine vety podľa zloženia a určte vety.
  • Zaraďte charakteristiku k slohovým postupom  a vyberte z textu pre ňu typické jazykové  prostriedky.
  • Obsahovo využite text  ukážky na krátky diskusný príspevok. Uplatnite teoretické vedomosti o tomto útvare.
  • Vyhľadajte v texte  frazeologizmus, príslovie, prirovnanie, dialektizmus a posúďte ich z hľadiska  slovnej zásoby.
  • Z ukážky vyberte príklady na bezpríznakové slová a tiež  príznakové slová, typické pre umelecký  štýl.
  • Urobte morfologický rozbor textu, priblížte slovesné kategórie.
  • Na základe nárečových prvkov v jednotlivých ukážkach zaraďte text do nárečovej oblasti. Porovnajte spisovnú slovenčinu a nárečia z hľadiska použitia.
  • Urobte syntaktický rozbor podčiarknutého textu. Vysvetlite problematiku jednočlenných viet.
  • Z textu vyberte tri štylisticky príznakové slová a použite ich v nových súvislostiach.
  • Naznačte a popíšte diagram štýlového rozvrstvenia slovnej zásoby a zaraďte 10 slov z vybraného textu do jednotlivých okruhov.
  • Charakterizujte rozprávanie ako slohový postup, zhodnoťte funkciu rozprávania v umeleckom texte a vyberte dva prostriedky rozprávania z vybraného textu.
  • Vysvetlite kompozičné možnosti rozprávania. Ktoré štylistické prostriedky robia rozprávanie zaujímavým a napínavým? Nájdite v texte dva príklady.
  • Pretransformujte dramatický dialóg na dialóg epický.
  • Definujte znaky úvahy ako slohového postupu, vyhľadajte vo vybranom texte jednu úvahovú vetu  alebo časť.
  • Vysvetlite slovotvorné postupy v slovenčine, nájdite  tri odvodené slová a pomenujte, akým   spôsobom vznikli.
  • Naznačte osnovu textu z vybranej ukážky a vysvetlite rozdiel medzi osnovou a konspektom.
  • Vysvetlite význam opisu v umeleckom, odbornom a publicistickom štýle, nájdite jeho prvky v  zvolenej ukážke.
  • Pokúste sa o umelecký prednes zvolenej ukážky a pomenujte tri prozodické vlastnosti, ktoré ste  uplatnili.
  • Informujte o tom, ako možno zaujímavo zoštylizovať úvod a záver rečníckeho prejavu,        inšpirujte sa  vybraným textom.
  • Urobte syntaktický rozbor jednej vety podľa vlastného výberu. Vysvetlite delenie vetných členov.
  • Vyberte príklady na 10 slovných druhov, uplatnite vedomosti o rozdelení slovných druhov a  gramatických kategórií.   
  • Vymenujte dostupné informačné pramene, ktoré využívate. Uveďte, aké dôležité údaje musí obsahovať spracovaná informácia.
  • Charakterizujte rečnícky štýl, jeho uplatnenie a pouvažujte nad citátom z ukážky.
  • Podľa vlastného výberu určte gramatické kategórie dvoch slovies z textu, teoreticky priblížte  kategóriu slovesného vidu.
  • Charakterizujte  rečnícky štýl, jeho žánre a priblížte fázy tvorenia prejavu.
  • Priblížte vznik a vývin slovanských jazykov a miesto slovenčiny a staroslovienčiny v rámci  slovanských jazykov.
  • Vysvetlite pojmy monológ, dialóg, replika, priama a nepriama reč a nájdite príklady v zvolenom texte.

Cieľové požiadavky pre maturantov zo Slovenského jazyka a literatúry nájdete tu.

0. hodina 07:10 - 07:55
1. hodina 08:00 - 08:45
2. hodina 08:50 - 09:35
3. hodina 09:45 - 10:30
Veľká prestávka 10:30 - 10:50
4. hodina 10:50 - 11:35
5. hodina 11:40 - 12:25
6. hodina 12:35 - 13:20
7. hodina 13:30 - 14:15
8. hodina 14:20 - 15:05
9. hodina 15:10 - 15:55
10. hodina 16:00 - 16:45
11. hodina 16:50 - 17:35