LITERATÚRA:
- Vystihnite úlohu kľúčových osobností slovenskej kultúry a literatúry v dejinnom priereze, zhodnoťte prínos troch autorov Staroveká literatúra v jej orientálnej i antickej podobe.
- Dokumentujte znaky antickej literatúry.
- Prínos Konštantína a Metoda a ich žiakov pre rozvoj našej národnej kultúry a literatúry. Dokumentujte znaky stredovekej literatúry.
- Priblížte drámu ako literárny druh, dramatické žánre a klasickú kompozíciu dramatického diela. Aplikujte teoretické vedomosti o antickej a renesančnej dráme.
- Baroková literatúra. Dokumentujte znaky barokovej literatúry.
- Národnobuditeľský program slovenských osvietencov , princípy 2.generácie slovenského národného obrodenia, klasicistov.
- Súvislosti vzniku romantizmu, Svetový romantizmus – predstavte troch autorov svetovej romantickej literatúry.
- Ciele štúrovskej generácie. Život a tvorba 3 predstaviteľov obdobia. Slovenská romantická literatúra.
- Obrazy ľudu a prírody v diele A. Sládkoviča a P.O. Hviezdoslava.
- Porovnajte romantizmus a realizmus ako zobrazovacie metódy. Priblížte tvorbu 3 predstaviteľov európskeho realizmu 19. storočia podľa vlastného výberu
- Porovnajte obrazy postáv z dedinského života v prózach M. Kukučína, J. G. Tajovského a B. Slančíkovej - Timravy.
- Vznik a činnosť Matice slovenskej. Prelínanie romantizmu a realizmu v tvorbe dvoch autorov matičného obdobia.
- Zemianstvo v tvorbe 3 slovenských spisovateľov 19. storočia podľa vlastného výberu.
- Charakterizujte román ako literárny útvar, priblížte románovú tvorbu v priereze literárno - historických období v slovenskej.
- Historické námety v slovenskej literatúre jednotlivých období. Priblížte tvorbu 3 autorov.
- 1. svetová vojna v dielach 3 svetových autorov.
- Umelecké spracovanie témy 1. svetovej vojny v 3 dielach slovenských autorov.
- Význam dramatickej tvorby a divadelníctva pri formovaní národného cítenia a morálky v období 19. a 20. storočia v slovenskej literatúre. Priblížte tvorbu 3 autorov.
- Podmienky vzniku lyrizačných tendencií v slovenskej próze medzi dvoma svetovými vojnami, vymenujte tri znaky prózy naturizmu a priblížte 3 diela dielo tejto prózy.
- Charakterizujte rôznosť umeleckých smerov v slovenskej medzivojnovej poézii, vysvetlite pojmy nadrealizmus, katolícka moderna, symbolizmus, vitalizmus a priblížte tvorbu 3 autorov .
- Vysvetlite pojmy literárna moderna, literárna avantgarda, charakterizujte symbolizmus ako literárny smer.
- Priblížte 3 osobnosti svetového a slovenského symbolizmu. Charakterizujte etapy slovenskej poézie po roku 1945. Vysvetlite pojmy schematizmus, regionalizmus, poppoézia v tvorbe autorov podľa vlastného výberu. Urobte ideovo - estetický rozbor.
- Uveďte príklady troch autorov v slovenskej literatúre, ktorí uplatnili humor a satiru na kritiku spoločnosti v rôznych historických obdobiach (J princíp a kritický cieľ autora.
- Etapy slovenskej prózy po 1945. Priblížte tvorbu 3 autorov . Porovnajte umelecké spracovanie 2.svetovej vojny a SNP v tvorbe 3 slovenských spisovateľov generácie po 1945.
- Slovenská dráma roku 1945. Vysvetlite pojmy: profesionálne divadlo, filmová scenáristika, autorské divadlo. Charakterizujte tvorbu 3 predstaviteľov.
- Moderné umelecké smery v súčasnej svetovej literatúre. Priblížte tvorbu troch spisovateľov podľa vlastného výberu.
- Žánrová a tematická pestrosť medzivojnovej svetovej prózy od tradičných postupov k modernosti : stratená generácia, sociálno-kritický realizmus, expresionizmus, existencializmus, vedecko - fantastické postupy. Priraďte tri pojmy k 5 autorom podľa vlastného výberu.
- Porovnajte umelecké spracovanie témy 2. svetovej vojny v tvorbe troch spisovateľov európskej a americkej literatúry (J.Heller, V. Styron, A. Moravia, A. Seghersová, M.Šolochov, A. Solženicyn, E.M.Remarque). Na vybranom texte dokumentujte umelecké spracovanie témy.
- Znaky ľudovej slovesnosti, porovnajte ju s umelou literatúrou. Charakterizujte aspoň tri útvary ľudovej slovesnosti a priraďte ich k literárnym druhom. Uveďte príklady vplyvu ľudovej slovesnosti na tvorbu našich spisovateľov.
SLOVENSKÝ JAZYK:
- Na základe teoretických vedomostí o delení viet posúďte nadpisy textov ukážok.
- Určte tri vety z ukážky z hľadiska obsahu a urobte vetný rozbor.
- Výrazne prečítajte časť zvoleného textu a následne identifikujte tri pravidlá spisovnej výslovnosti, ktoré uplatňujete.
- Uveďte, ako sa delia v slovenčine vety podľa zloženia a určte vety.
- Zaraďte charakteristiku k slohovým postupom a vyberte z textu pre ňu typické jazykové prostriedky.
- Obsahovo využite text ukážky na krátky diskusný príspevok. Uplatnite teoretické vedomosti o tomto útvare.
- Vyhľadajte v texte frazeologizmus, príslovie, prirovnanie, dialektizmus a posúďte ich z hľadiska slovnej zásoby.
- Z ukážky vyberte príklady na bezpríznakové slová a tiež príznakové slová, typické pre umelecký štýl.
- Urobte morfologický rozbor textu, priblížte slovesné kategórie.
- Na základe nárečových prvkov v jednotlivých ukážkach zaraďte text do nárečovej oblasti. Porovnajte spisovnú slovenčinu a nárečia z hľadiska použitia.
- Urobte syntaktický rozbor podčiarknutého textu. Vysvetlite problematiku jednočlenných viet.
- Z textu vyberte tri štylisticky príznakové slová a použite ich v nových súvislostiach.
- Naznačte a popíšte diagram štýlového rozvrstvenia slovnej zásoby a zaraďte 10 slov z vybraného textu do jednotlivých okruhov.
- Charakterizujte rozprávanie ako slohový postup, zhodnoťte funkciu rozprávania v umeleckom texte a vyberte dva prostriedky rozprávania z vybraného textu.
- Vysvetlite kompozičné možnosti rozprávania. Ktoré štylistické prostriedky robia rozprávanie zaujímavým a napínavým? Nájdite v texte dva príklady.
- Pretransformujte dramatický dialóg na dialóg epický.
- Definujte znaky úvahy ako slohového postupu, vyhľadajte vo vybranom texte jednu úvahovú vetu alebo časť.
- Vysvetlite slovotvorné postupy v slovenčine, nájdite tri odvodené slová a pomenujte, akým spôsobom vznikli.
- Naznačte osnovu textu z vybranej ukážky a vysvetlite rozdiel medzi osnovou a konspektom.
- Vysvetlite význam opisu v umeleckom, odbornom a publicistickom štýle, nájdite jeho prvky v zvolenej ukážke.
- Pokúste sa o umelecký prednes zvolenej ukážky a pomenujte tri prozodické vlastnosti, ktoré ste uplatnili.
- Informujte o tom, ako možno zaujímavo zoštylizovať úvod a záver rečníckeho prejavu, inšpirujte sa vybraným textom.
- Urobte syntaktický rozbor jednej vety podľa vlastného výberu. Vysvetlite delenie vetných členov.
- Vyberte príklady na 10 slovných druhov, uplatnite vedomosti o rozdelení slovných druhov a gramatických kategórií.
- Vymenujte dostupné informačné pramene, ktoré využívate. Uveďte, aké dôležité údaje musí obsahovať spracovaná informácia.
- Charakterizujte rečnícky štýl, jeho uplatnenie a pouvažujte nad citátom z ukážky.
- Podľa vlastného výberu určte gramatické kategórie dvoch slovies z textu, teoreticky priblížte kategóriu slovesného vidu.
- Charakterizujte rečnícky štýl, jeho žánre a priblížte fázy tvorenia prejavu.
- Priblížte vznik a vývin slovanských jazykov a miesto slovenčiny a staroslovienčiny v rámci slovanských jazykov.
- Vysvetlite pojmy monológ, dialóg, replika, priama a nepriama reč a nájdite príklady v zvolenom texte.
Cieľové požiadavky pre maturantov zo Slovenského jazyka a literatúry nájdete tu.
