***sChOOL NEWS***
Ťaháky
/ Končí sa školský rok a tak sme si povedali, že môžeme...
...že môžeme zverejniť ukážky plodov nášho poctivého štúdia ./
(Ne)povolenými pomôckami pri rôznych písomných prácach sú "ťaháky". Tieto študentské pomôcky však môžu často uškodiť, a nie pomôcť. Vyrábajú sa v rôznych formách, veľkostiach a sú ukryté na miestach, kde by ich malo byť čo najmenej vidieť, ale súčasne aby boli použiteľné.
Osobné počítače sú veľmi dobrým pomocníkom pri výrobe dlhého textu, keďže ponúkajú rôzne veľkosti písma, a tak takýto text sa dá "natlačiť" do prijateľnej veľkosti.
Ale aj tak klasické, ručne písané "ťaháky", sú najčastejšie používané (aspoň podľa nášho zistenia).
Ak je potrebné pomôcť si pri kreslení elektrotechnických schém, nevidím v tom žiadny problém, a to aj napríklad vďaka tomuto:
Zabudneme vzorce a vzťahy na elektroniku, elektrotechniku, matematiku či fyziku, ale veď to nie je žiaden problém...
Dátumy vo väčšom množstve sa vraj ťažko pamätajú, ale nakoniec ich aj tak všetky vieme :
Hlavne dejepis je predmetom pre tieto výtvory, pretože je pri ňom potrebné vedieť popísať rôzne udalosti a tak tí, ktorým sa nechce učiť, sa zabávajú ich výrobou.
Občianska náuka? Prečo nie?
Literatúra má taktiež čo robiť s "ťahákovými maniakmi". Veď krátky prehľad života autora, prehľad a obsahy diel nie sú problémom, alebo áno?
Čože, už aj strojníctvo? Ako vidíte, nielen strojárska technológia (materiály a pod.) je problém, ale niektorí, potrebujeme pomôcť aj s príkazmi v AutoCAD-e.
Ťaháky na výpočtovku boli kedysi o praxi. V súčasnosti je to zväčša teoretizovanie...
Je zaujímavé, ako si dajú na výrobe "ťahákov" študenti záležať. Aj napriek snahe mnohé tieto "ťaháky" končia u profesorov, ktorí ich väčšinou zneškodnia. Pomôcky tohto typu však podľa môjho názoru nikdy nevymiznú zo školských lavíc.
Peter Lengyel, 2.B
Súdne pojednávanie
Súčasťou predmetu OBN v 2. ročníku je aj právna výchova. Študenti sa na hodinách zoznamujú so základnými pojmami z oblasti práva, úlohou a činnosťou súdov, právami polície. Málokto z nás si uvedomuje, že právo do nášho života zasahuje už pred naším narodením a nekončí ani smrťou. Každý z nás sa podieľa aj na tvorbe zákonov, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou právneho štátu. Preto si myslím, že návšteva súdneho pojednávania dá študentom viac ako najzaujímavejšia vyučovacia hodina.
21.4.2005 sa 34 študentov našej školy zúčastnilo pojednávania na Okresnom súde Košice I. Senátu predsedala JUDr. Soňa Mihaľáková.
Ako sa páčila našim študentom účasť na verejnom súdnom pojednávaní? Tu sú názory niektorých:
Po príchode k budove súdu pri starej sladovni sme zbadali policajnú hliadku a oblasť vyznačenú policajnou páskou, kde sa nachádzala mŕtvola bezdomovca, ktorý bol prikrytý čiernou plachtou a po tomto zážitku sme zasadli v pojednávacej sieni Okresného súdu. Zúčastnili sme sa až na troch pojednávaniach. (Š. Migač, 2.F)
Celý súd, aj všetko okolo neho, bolo veľmi prísne. Môj prvý dojem, keď som vstúpil do budovy, bol: "Tu by som sa nechcel dostať." (T. Deák, 2.A)
Ja som na súde nikdy nebol, preto ma zaujímalo, ako taký súd prebieha. Keďže prvé pojednávanie bolo odročené, pani predsedníčka nám porozprávala veľa zaujímavých vecí, z ktorých sme sa poučili. (T. Vereščák, 2.F)
Bol som zhrozený z toho, aké vzťahy nastali medzi poškodenými a obžalovanými, a to kvôli majetku a pozemkovým nezhodám, a pritom boli vlastne rodina. (P. Rohaľ, 2.A)
Obžalovanej mi bolo veľmi ľúto. Pretože celý čas nevedela, do čoho ide a to vďaka svojej nevlastnej sestre, ktorej sa určite "poďakuje." Uvedomil som si vážnosť súdu. (P. Rohaľ, 2.A)
V poslednom súdnom pojednávaní sme boli svedkami vynesenia rozsudku. Zobral som si z toho ponaučenie: "Dvakrát meraj a raz rež." (M. Benčko, 2.C)
Sudkyňa bola veľmi tvrdá k obvineným, a preto si myslím, že po pojednávaní sme sa všetci zamysleli nad tým, či sa oplatí robiť nezákonné veci. (P. Roth, 2.B)
Doteraz som súdne pojednávanie videl len vo filmoch, preto ma prekvapilo, že ani v súdnej sieni ani na chodbách nebolo rušno. Myslím si, že tento deň mi dal veľa ponaučenia do života. (D. Rosszay, 2.A)
Súdne pojednávanie sa mi veľmi páčilo, lebo som získal nový postoj k súdom. Keď sa nad tým zamyslíme, prídeme na to, že každá neuvážená chyba nás môže dostať pred súd a vytiahnuť z nás veľké peniaze. (J. Tomaško, 2.E)
Oplatilo sa tam ísť preto, aby sme videli, ako to na súde vyzerá a iste nikto z nás by nechcel byť v koži obžalovaného. Tento zážitok bol veľmi poučný pre život každého z nás. (M. Nižník, 2.B)
Na súdnom pojednávaní sme si osvojili poznatky z OBN a dozvedeli sme sa aj viac od pani predsedníčky senátu a pána prokurátora. (J. Dzurov, 2.A)
Bol to skvelý zážitok, no určite nie pre tých, ktorí tam boli "naslepo". (Kondáš, 2.B)
Bola to pre mňa obohacujúca skúsenosť. Bolo skvelé vidieť, ako prebieha súd v skutočnosti. Každému odporúčam zúčastniť sa súdneho pojednávania, lebo je to lepšia prezentácia súdu ako na hodine. (P. Lengyel, 2.B)
Vďaka účasti na súdnom pojednávaní som sa naučil, ako to na súde "chodí" , aké práva má obžalovaný. (M. Vatašin, 2.A)
Pripravila Mgr. Danica Vargová
KVALITNÁ "ULIEVÁREŇ"
alebo
ako to bolo naozaj
Peter Zvon - Tanec nad plačom
pôvodná slovenská hra
Predstavenie - 23. januára 2005 na Malej Scéne ŠD Košice
Réžia: Patrik Lančarič
Hrajú: J. Úradník, B. Drotárová, I. Krúpa, R. Šudík, A. Krúpová, A. Ballová, S. Petrillová so svojím psíkom Rossom, M. Soltész, V. Kramár, S. Pitoňák, M. Prevendarčík, D. Úradník, A. Tal
23. januára 2005 som sa v rámci vyučovania spolu s ostatnými štvrtákmi povinne zúčastnil činoherného predstavenia Tanec nad plačom (vďaka čomu som sa úspešne vyhol "oznamovačke").
Predstavenie pre mňa začalo vstupom do divadla, konkrétne objavením plagátu na toto predstavenie. Bola na ňom vyobrazená sporo oblečená príťažlivá blondínka, ktorej som sa ale v predstavení nedočkal. Nemyslím si však, že to bolo na škodu, vôbec tam totiž nechýbala.
A teraz konečne k samotnej hororovej komédii. Po úvodnom nasvietení, či vlastne zhasnutí a premietnutí obrazu na veľkú bielu plachtu, ktorá predstavovala obraz grófa, jeho syna, markízy a sluhu so sviecou v ruke, sa plachta zdvihla a za ňou, verte či nie, boli herci, takí istí ako na plátne. Po trocha chaotickom úvode, keď nikto nechápal, o čo tu vlastne ide, čo bolo spôsobené tým, že nikto si vopred neprečítal nič o hre, na ktorú sme šli, sa všetko vyjasnilo. Po chvíli som sa pomaly dostal do obrazu a zistil, že po javisku pobehujú duchovia z obrazu. Zápletka vznikla stávkou otca, grófa, so svojím synom o to, či v dnešnom svete panuje alebo nepanuje kráľ a či ostalo všetko tak, ako pred 300 rokmi. Po tejto závažnej dileme sa všetci z obrazu presunú do súčasnosti, lenže v tom čase sa v kaštieli koná maškarný bál, na ktorom si ich samozrejme popletú s hosťami a dokonca preto, že ich nik nepozná, sú označení za diplomatický zbor, čím je v hre o srandu postarané. Kto nevidel, prišiel o najlepšiu pôvodnú slovenskú činohru, ktorá určite zatieni väčšinu amerických konzumných brakov, ktoré sú nám dennodenne ponúkané. Ale nič ešte nie je stratené, lístok stojí 50,-Sk a času máte všetci habadej, však učiť sa netreba . Viac vecí o hre si nájdete na webe.
Tomáš Vojtek, 4.A