***NA SLOVÍČKO S DOMORODCOM ***
/ Tentokrát sme sa pýtali „domorodkyne“, pani profesorky Haluškovej, aké sú nové matury... /
Aké sú nové maturity z cudzieho jazyka? Čím sa líšia od starých maturít?
Cieľom nového modelu maturitnej skúšky z CJ je zjednotenie požiadaviek na jazykové vedomosti a zručnosti žiakov v európskom kontexte. Už v roku 2001 sa štáty v strednej a východnej Európe dohodli na spoločnom postupe v oblasti výučby CJ a táto výučba má vyústiť v jednotne chápanej maturitnej skúške. Rada Európy prijala dokument, ktorý predkladá dvojúrovňovú MS v CJ. Študent sa má dostať na úroveň samostatného užívateľa jazyka (independent learner). Predpokladáme teda, že študent bude aktívne pristupovať k získavaniu vedomostí nielen na hodinách nemeckého a anglického jazyka, ale aj samoštúdiom i prostredníctvom médií.
Nový model MS je jednotný pre všetky typy stredných škôl a žiak si vyberie úroveň A (B2) alebo úroveň B (B1) podľa toho, do akej miery bude cudzí jazyk v budúcnosti využívať.
Čím sa líši od starého typu? Predovšetkým novou formou. Pre študentov to znamená sústrediť svoje sily aj na písomnú prípravu a zvládnuť externú časť MS a písomnú formu (essay) internej časti MS. Ústna forma internej časti MS je veľmi podobná maturitnej skúške v minulosti. Nič sa však v živote nekoná náhodou a nová maturita má študentom poskytnúť možnosť lepšie sa uplatniť a uspieť na európskom trhu práce. Či to tak naozaj bude, to ukáže len čas a samozrejme vy, študenti. Máte veľkú šancu, tak ju využite!
Aká je úroveň vedomostí našich študentov v CJ?
Dobrá. Taký je aj záver školskej inšpekcie, ktorá sa uskutočnila v našej škole v októbri 2005. Študenti našej školy ukázali, že sú schopní zvládnuť aj prípravu na nový model maturitnej skúšky, že ich verbálna komunikácia v cudzom jazyku je na dobrej úrovni, sú schopní pohotovo reagovať na rôzne problémy a prejavovať vlastné názory.
Maturanti primerane obstáli aj počas minuloročných maturitných skúšok. Štatisticky iba zanedbateľné percento študentov nezvládlo externú časť maturitnej skúšky.
Ste spokojná s výsledkami a prácou študentov na vašich hodinách?
Nuž, snažíme sa. Moji študenti aj ja. Keďže človek je tvor nespokojný, hľadajúci a pochybujúci, vždy je čo zlepšovať a moje pedagogické skúsenosti stále viac dokazujú, že študent nie je nádoba, ktorú treba naplniť, ale fakľa, ktorú treba zapáliť.
Za rozhovor ďakuje Michal