Študentský časopis Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Košiciach
casopis@spseke.sk
3. číslo, apríl 2005

***WWW***

Na čom "fičia" študenti elektropriemyslovky v Košiciach

Nedávno som na našej škole uskutočnil prieskum pod názvom: INETPC. Nosnými témami boli: Aké počítače majú študenti? Akým spôsobom sú doma študenti pripojení na celosvetovú sieť Internet? Koľko času denne pracujú študenti s Internetom a PC. Prieskum bol robený na malej štatistickej vzorke: 53 študentov. Zúčastnili sa ho študenti tried 3.B, 3.D,3.C a 3.E.Za technickú podporu by som chcel poďakovať Mgr. Alene Vaitovičovej.

Zameranie našej školy na elektrotechniku predurčuje, že vybavenosť študentov PC je 100%.Počítač študenti využívajú nielen na vzdelávanie a zábavu, ale aj na pripojenie k celosvetovej sieti. Čísla o penetrácii Internetu medzi študentmi (64% pripojených) v rámci našej školy sa blížili k číslu, ktoré vyjadruje využívanie Internetu v USA (okolo 70%). Z toho vyplýva, že naši študenti poznajú výhody Internetu a využívajú ho na komunikáciu so svetom a na získavanie vedomostí.


Zo spôsobov, akými sa dá dostať do tejto najväčšej informačnej siete, dominuje mikrovlné pripojenie V Košiciach má na tomto stave hlavnú zásluhu spoločnosť ANTIK. Svojou cenovou ponukou dáva dobrý pomer cena/kvalita a rýchlosť , ktorý väčšine zákazníkov vyhovuje.


Pripojenie pomocou pevnej linky ( 4x DIAL-IP + 1 x ISDN) nie je preferované študentmi , ale zachováva si pomerné veľký podiel. Moderné technológie pripojenia ako ADSL, či pripojenie na Internet cez mobilný telefón pomocou GRPS (aktuálne EDGE), má, ako vidno, veľký potenciál rastu. Dvaja študenti , ktorí sa zúčastnili prieskumu, využívajú súčasne technológiu mikrovlnných sietí (pravdepodobne stolné PC) aj GRPS ( pravdepodobne notebook).

Najvyužívanejšou službou siete Internet medzi používateľmi je www, teda tvorenie a prezeranie internetových stránok. Na používanie tejto služby je potrebné mať nainštalovaný internetový prehliadač (internet browser). Medzi najpoužívanejšie patrí MS Internet Explorer s podielom 53% od firmy Microsoft, ktorá ho dodáva spolu so svojím operačným systémom Windows. Za ním nasleduje open source softvér Mozilla Firefox od spoločnosti Mozzila Foundation. Tento internetový prehliadač je bezpečnejší a rýchlejší ako MS Internet Explorer a je zadarmo. Navyše obsahuje veľa zásuvných modulov a pluginov, ktoré uľahčujú prácu a podporuje najnovšie štandardy pri vytváraní www stránok. Firefox ma integrované vyhľadávanie s www.google.com a blokuje otravné vyskakovanie okna. Tretie miesto obsadil taktiež kvalitný prehliadač z rodiny open source softvéru Opera, ktorý bez zaplatenia poplatku zobrazuje reklamu (shareware).


Niektorí študenti používajú nadstavbu Internet Explorera Maxthon. Mnohokrát používatelia majú nainštalovaných viacero prehliadačov a pracujú s nimi podľa aktuálnej potreby.

Medzi výrobcami procesorov u našich študentov vedie firma AMD s takmer dvojnásobným náskokom pred INTELom.


Naši študenti majú počítače s taktovacími frekvenciami , ktoré patria k štandardu. Hoci jedným z hlavných ukazovateľov výkonu PC je taktovacia frekvencia procesora, našli sa dvaja, ktorí nepoznali tento údaj svojho počítača. Asi bolo pre nich dôležitejšie to podstatné na PC, že im dobre slúži.

Rozloženie PC podľa výkonu: 4 x 2200 MHz, 5 x 2000 MHz, 5 x 1800 MHz, 4 x 1200 MHz.

Ostatné taktovacie frekvencie boli zastúpené dvakrát až trikrát. Najvyššia taktovacia frekvencia bola 3200MHz a najnižšia 133MHz.

Ďalším dôležitým elementom, ktorý ovplyvňuje výkon, je veľkosť operačnej pamäte RAM. Pravidlom je, že veľkosť "RAMky" by mala byť 1/4 až 1/2 z veľkosti taktovacej frekvencie procesora v číselnom vyjadrení.

Ak porovnáme zastúpenie procesorov, najviac bolo pamätí veľkosti 256 MB: 2 x 768 MB, 11 x 512 MB, 29 x 256 MB, 5 x 128 MB. Najväčšia pamäť bola veľkosti 1024MB.

Tlačiareň sa stáva bežnou súčasťou PC. Bola súčasťou 27 zostáv. Nasledoval skener, ktorý vlastnilo 11 študentov a multifunkčné zariadenie, ktoré nahrádza predošlé dve periférne zariadenia, malo 9 študentských domácností. V prieskume sa objavili po jednom kuse aj vreckový počítač, tablet, či kopírka. Zaujímavosťou je, že časť študentov vníma svoju PC zostavu ako jednoliate zariadenie a nevedelo odpovedať na počet periférnych zariadení, prípadne určiť ich druh. Nevie odpovedať: 11 študentov.

V dobe Internetu 4 študenti vlastnia webcameru. Ďalším 4 študentom postačuje základná PC zostava bez periférnych zariadení.

Na záver prieskumu ešte dodám, že naši študenti využívajú Internet priemerne 3 hodiny denne a počítač využívajú denne priemerne 6 hodín. Tento článok a mnohé ďalšie nájdete aj na mojom blogu.

Ján   

/ Janko urobil pekný kus roboty a myslím, že priniesol zaujímavý prehľad ... /