OrCAD 

  1. Úvod
  2. Stručný postup návrhu plošného spoja
  3. Práca so schematickým návrhom
  4. Project manager, schamatic page editor. 
  5. Nové pojmy
  6. Zdroje informácií
 

Úvod

    OrCAD je jedným z vývojárskych programov slúžiaci na konštruovanie elektronických obvodov, ktoré sa v skratke nazývajú CAD (Computer Aided Design - Počítačom podporovaný návrh).  Táto trieda programov sa využíva hlavne v 

Filozófia OrCAD-u je založená na používaní dvoch hlavných programov. Jeden je určený na  návrh schémy a druhý na návrh  plošného spoja. Sú to oddelené programy, ktoré používajú pre svoju prácu dve oddelené knižnice obsahujúce elektronické komponenty a súčiastky. 

Pre návrh schémy sa používa program  Capture, umožňujúci prácu s knižnicami schematických značiek, návrh schémy a výstup pre ďaľšie spracovanie. Súčasťou výstupného súboru (netlistu) je aj informácia footprint, ktorá pomocou názvu spáruje elektrickú značku v schéme s fyzickou prezentáciou súčiastky pre program Layout realizujúci návrhy hardware elektronických obvodov. 

Navrhovanie plošných spojov sa uskutočňuje v prostredí programu Layout ktorý umožňuje prácu s knižnicami púzdier súčiastok a ich pájacích plošiek, vlastný návrh plošného spoja a výstupy pre výrobu a osadzovanie plošného spoja. Tento program spracuje schému vytvorenú v prostredí Capture a pretransformuje ju na výstupné zostavy určené výrobe. 

    Pre prechod medzi schémou a plošným spojom sa používa netlist. Program umožňuje vytvorenie netlistov viacerých formátov. Je teda možné použiť program ako schematický editor pre iné navrhové systémy, ako je napr. Allegro, Mentor, PADS, PCAD, Tango a iné. 

    Návrhový systém OrCAD poskytuje veľmi komfortné ovládanie cez roletové menu (pulldown resp. pop-up menu), ale aj jednopísmenové "hotkeys" v kontexte s práve vykonávaným pracovným obsahom stránky.      

Návrat na začiatok

Stručný postup návrhu plošného spoja

    Návrh schémy (Capture)

  1. Spustenie editora schémy - príkaz menu   File / Open  alebo New / Design
  2. Nastavenie pracovného prostredia - príkaz menu Options / Preferences
  3. Vyvolanie schematických značiek na plochu - tlačítko Part. U vybratej súčiastky možno pomocou roletového menu  Edit Properties editovať vlastnosti a popisy a príkazom Edit Part editovať ich grafickú prezentáciu v schéme. 
  4. Prepojovanie súčiastok pomocou vodiča - tlačítko Wire, vodivé spojenie križujúcich sa vodičov - tlačítko Junction.
  5. Prepojovanie pomocou návestí - tlačítko Net Alias , vzájomne sú prepojené vodiče, ktoré majú priradené návestie s rovnakým menom. Návestie možno priradiť jedine vodiču a nie vývodu súčiastky.
  6. Prepojovanie pomocou napájacích symbolov - tlačítko Power alebo Ground. Prepojené sú vývody alebo vodiče, ku ktorým sú pripojené napájacie symboly s rovnakým názvom. Zároveň sú pripojené skryté napájacie vývody rovnakého názvu (zvyčajne VCC, GND, VDD, VSS).    
  7. Prepojovanie pomocou zberníc - tlačítkom Bus Entry a Bus. Zároveň je nutné vývody súčiastok doplniť o vodič s priradeným návestím. 
  8. Označenie nezapojených vývodov - tlačítko No Connect. 
  9. Popisy súčiastok - výber súčiastok a príkaz roletkového menu Edit Properties. Pre návrh plošných spojov je nútné zaistiť správne popisy hlavne v popisových poliach Reference a PCB Footprint.  
  10. Automatická anotácia (očíslovanie rovnakých prvkov) -  príkaz Tools / Annotate. Je prístupný jedine v tom prípade, ak máme aktívne okno Project manager a v ňom vybraný súbor schematického návrhu alebo príslušnú schematickú stránku.
  11. Kontrola návrhových pravidiel - príkaz Tools / Design Rules Check pri zvolení príslušnek schematickej stránky, resp. celej schémy v okne ProjectManager
  12. Generovanie netlistu - príkaz Tools / Create Netlist. Je nutné nastaviť kartu Layout, zvoliť Inches a RunECO to Layout. 

    Návrh schematických značiek (Capture)

  1. Spustenie editora schematických značiek - príkaz menu File / Open alebo New / Library.
  2. Návrh novej schematickej značky - príkaz Design / New Part. Príkaz je dostupný jedine v tom prípade, že je aktívne okno Project Manage a v ňom vybratá knižnica.
  3. Vlastnosti schematickej značky - príkaz Options / Part Properties. Hlavne viditeľnosť číslovania a názvy pinov.
  4. Vlastnosti celej súčiastky - príkaz Options / Package Properties. Meno súčiastky, vzor Reference, názov púzdra atď.
  5. Vkladanie vývodov - tlačítko Place Pin alebo Place pin array. Je nutné nastaviť číslo vývodu (musí odpovedať pozícii v púzdre súčiastky) a ďalej meno, typ a tvar vývodu. 
  6. Návrh ďaľších značiek v spoločnom púzdre - príkaz Design / Next Part (Previous Part).
  7. Návrh schematickej značky symbolu. - príkaz Design / New Symbol, Príkaz je dostupný iba v prípade, že je aktívne okno Project Manager a v ňom vybratá knižnica.

    Návrh plošného spoja (Layout)

  1. Načítanie netlistu novej schémy - príkaz File / New. Postupne je nutné zvoliť technologický súbor, súbor netlistu a názov budúceho súboru plošného spoja. 
  2. Nastavenie rastrov - príkaz Options / System Setings. Zvlášť nastavenie rastrov pre rozmiestňovanie, vedenie spojov...
  3. Nastavenie pracovnej plochy - príkaz Options / User Preferencies.
  4. Nastavenie vrstiev - tlačítko View Spredsheet / Layers.
  5. Nastavenie farieb - tlačítko Colors. Nastavenie viditeľnosti farby a zobrazenia jednotlivých vrstiev.
  6. Nastavenie izolačných vzdialeností - príkaz Options / Global spacing.
  7. Definícia rozmerov prechodiek (priečnych prepojovacích spojov medzi vrstvami) - tlačítko View Spredsheet / Padstack. Prechodky sú označené názvom VIA.
  8. Nastavenie vlastnosti uzlov - tlačítko View Spredsheet / Nets. nastavenie šírok spojov, farby zobrazenia spojových ciest, priradenie prechodiek. 
  9. Definície obrysov plošného spoja - tlačítko Obstacle. Obrysy sa vytvárajú pomocou objektu Obstacle typu Board Outline s šírkou čiary 10 mil-ov (1 mil= 0.001 palca) 
  10. Montážne otvory - tlačítko Componet, príkaz roletového menu New, nastaviť Non Electric a potom Footprint.
  11. Rozmiestnenie súčiastok - tlačítko Component. Ďalší príkaz cez roletové menu.
  12. Nastavenie režimu manuálneho vedenia spojov - príkaz Options / Route Settings
  13. Manuáne vedenie spojov - výber spojovacieho vektoru myšou (<LMB> left mouse button - ľavé tlačítko myšky) a ďaľšie príkazy v roletovom menu. Zakončenie návrhu pomocou príkazu Finish.
  14. Vloženie prechodky - pri vedení spoja zmena vrstvy číslom z klávesnice.
  15. Kontrola úplnosti návrhu spojov - tlačítko View Spredsheet / Statistics. V riadkoch Routed a Unrouted je štatistika vedenia spojov.
  16. Vyplňovanie zóny - tlačítko Obstacle. Rozliata meď sa vytvára pomocou objektu Obstacle typu Copper Pour (copper = meď) s šírkou čiary zhodnou s použitou triedou presnosti.
  17. Nastavenie termálnych plošiek - príkazom Options / Thermal Relief Settings.
  18. Pripojenie do vnútorných vrstiev typu Plane - tlačítko View Spredsheet / Nets, vybrať názov uzlu, príkaz roletového menu Edit properties, tlačítko Net Layers a zaškrtnutie správnych položiek. Po uzavretí všetkých položiek tlačítko Refresh All. SMD plôšky sa pripájajú pomoocu prechodiek alebo automaticky príkazom Options / Fanout Settings a Auto / Fanout. 
  19. Umiestnenie centrovacích značiek - tlačítko Component, príkaz roletového menu  New, nastaviť Non Electric, a potom Footprint.
  20. Popisy - tlačítko Text Tool. Názov dosky vo všetkých vrstvách , označenie jednotlivých vrstiev, úpravy a presuny textov vo vrstvách servisnej potlače. 
  21. Kontrola návrhových pravidiel - príkaz Auto / Design Rule Check. Popis chyb v okne Query pri stlačenom tlačítku Error Tool.
  22. Vystupy pre výrobu - príkaz menu Options / Post Process Settings (nastavenie vrstiev a formátu dát), tlačítko Color (nastavenie typov objektov vo vrstvách), príkaz Auto / Run Post Processor (genrovanie technologických dát). 
  23. Opravy v smere shéma > plošný spoj - načítanie nového netlistu pomocou príkazu Tools / ECOs / Auto ECO... 

    Návrh púzdier súčiastok (Layout)

  1. Spustenie editora púzdier súčiastok -príkaz menu Tools / Library manager.
  2. Práca s pájacími ploškami - príkaz Tools / Padstack / select From Spredsheet.- Editácia rozmerov, kopírovanie do iných knižníc...
  3. Návrh nového púzdra - tlačítko Create New Footprint.
  4. Umiestnenie pájacích plošiek - tklačítko Pin Tool. Ďaľšie príkazy v roletovom menu.
  5. Obrysy súčiastky - tlačítko Obstacle. Obrysy vo vrstvách osadzovacieho výkresu a servisnej potlače Obstacle typu Detail, šírka minimálne 8 mils (1 mil =0.001"). Obrysy typu Place Outline sú určené pre DRC.  
  6. Popisy - tlačítko Text Tool.
  7. Nastavenie nulovej súradnice - príkaz Tool / Dimension / Move Datum. (Datum = počiatočný bod súradnicového systému)

 

Návrat na začiatok

Práca so schematickým návrhom. 

    A

Návrat na začiatok

Project manager

    B  

Návrat na začiatok

Nové pojmy
 

Typy objektov a vrstvy
Určenie jednotlivých vrstev
Vedenie spojov:             TOP, BOT, GND, PWR, IN1..x.
Nepájavé masky:           SMTOP, SMBOT     (= Solder Mask Top resp. Bottom).
Pájecia pasta:                 SPTOP, SPBOT     (= Solder Paste Top resp. Bottom).
Servisná potlač:              SSTOP, SSBOT     (= Silk Screen Top resp. Bottom).
Osadzovací výkres:        ASYTOP, ASYBOT (= Assembly Top resp. Bottom).
Dáta pro NC vrtačku:     DRL      (=Drill).

Základné typy objektov
Route:                 spoj vo vrstve medi - " vodivá cesta".
Pad:                     pájacia plôška súčiastky
Via:                      prechodka (prokov /cz/ –  pokovený t.j. vodivý prechod z jednej spojovej vrstvy do druhej.
Obstacle:            oblasť s nadefinovanými vlastnosťami (obrys plošného spoja, obrys súčiastky, spoj bez väzby na netlist, obecná čiara a kružnica, rozlievaná meď, výška súčiastok atd.).
Text:                   text na plošnom spoji (popis súčiastok, názov dosky plošného spoja...).
Error Marker:   chybová značka.
Component:       súčiastka na deske plošného spoja.

  

Návrat na začiatok

Zdroje informácií

[1. OrCAD pro Windows. - Praktický průvodce návrháře - Vít. Záhlava. Grada Publishing, 1999]

Návrat na začiatok.


Author Ing.  JANOUŠEK  Jaroslav.
Copyright © 2003   SPŠE - Košice.  All rights reserved.
Revised: november 24, 2003 .